Din tristeţe se nasc copii frumoşi

versuri de Adrian Suciu

lucruri

morţii plîng viii. înspre margine
stăm noi
înşurubaţi în zilele noastre mustind de şmenari ai sorţii
şi călugăriţe la negru. lucrurile sînt utile
ele trebuiesc neapărat mutate dintr-un loc într-altul.
ele trebuiesc măsurate.

pentru mutatul lucrurilor e nevoie
de strategii e nevoie de spaţiu.
lucruri care zăngănesc şi sfidează praful.
sîntem gestionarii marilor depozite contabilităţile noastre
sînt inevitabil fictive. în unele dimineţi
inventăm evidenţe perfecte borderouri fireşti.

ce nu scriem noi nu există.
putem eventual presupune că-ntr-o margine
oarecare morţii numără viii.

vanilie

e secetă rău
plouă atît de scurt
de parcă s-ar masturba un înger.
răstignit în sudoare, citesc de la tine. „nu
mă cunoşti îndeajuns:
sînt femeia care nu aduce apă de două ori.
sînt tînără în sensul că sînt tînără.
sînt inedită ca o expoziţie de gări demolate.”

iar eu sînt înţelept: prietenii se duc dracu’
casele se duc dracu’ livezile se duc dracu’!
(mirosul pruncilor crescuţi printre nuci
mai spînzură o vreme prin fostele crengi
ca aroma vaniliei în tăvile goale.)

oameni vii

cunosc un miliardar excentric din sighet
vinde cartoane şi caută oameni vii

el spune au murit mulţi pe-aici
ar fi echilibru dacă aş găsi unul viu de fiecare mort
numărat

el găteşte pentru poeţi
şi le sponsorizează cărţile

la firma lui mîngîie facturi femei cu degete subţiri
dulci ca poemele scrise în apnee
ele sînt supravegheate de doi moşi înţelepţi
dintre care unul a fost securist

el spune e greu
sînt puţini vii
el o spune
cu aerul înduioşat cu care semnează contracte
şi acceptă felaţia secretarei

el e singurul înger cu cont în bancă
pe care îl ştiu

Femeia din versuri
Liei

Frumoase vizuini îşi săpau bolovanii, ca să le vezi
treceai poduri de piatră şi-un munte.

Vei veni să mă-ntrebi de-ale mele?
Bufniţa, lupii. Şerpii morţi
din vremea copilăriei,
traşi pe uliţă, prin praf…

Avem un salcîm
şi, dacă vine iarna cît dorm,
roagă-l tu să nu se teamă. Spune-i
că din tristeţe se nasc copii frumoşi.

Negustori de foc

Negustori de foc de mătăsuri îşi taie
alene mirările mele, care pe braţe, care pe frunte. Tîrfe
cuminţi slujesc sfînta orgie.

Sînt beat de carne,
oscior nepriceput, chinuind să lase vreo umbră!

Am ucis nebuni feluriţi. Unii trudeau
mădularul înfăşat în rochiţe. Alţii
purtau nume zăngănitoare de regi. Alţii
socoteau paguba drept cîştig.

Cumva,
bat drumurile de treizeci şi atîţia de ani.
Am cunoscut femei care au ars
ca păpuşile în incendii.

Fals tratat despre suflet

Trupul poartă boli înăuntru.

Dacă eram femeie, măcar îl scăpam
de singurătate şi-i dăruiam un fiu…

Dar dragostea n-acoperă trupul. (Din gura
mamelor plecate se preling umori neplăcute privirii. Ori
stau atît de-ngheţate-ntre crini încît fiii lor
detestă crinii pentru restul vieţii.)

Uneori, trupurile se ating între ele
şi produc acea premoniţie a morţii
pe care ignoranţii o numesc sex.

Rareori, haina prea largă şi nemernică
e locuită de cineva.

în rîndul întîi

nici un cîine care umbla nu mai umblă
nici o pasăre care zbura nu mai zboară

în drumul meu rîde cu dinţii
bolovanul chemat să uşureze pămîntul
peste un număr de ani

vreo două iubiri memorabile
vor scheuna în apus

multe camioane de poezii
vor fi citite pe fugă

eu şi fiii mei vom împărţi ce va mai fi
de împărţit

un lucru e sigur
toate locurile vor fi în rîndul întîi

Mă visează un tigru

Mă visează un tigru cu ochii lui catifelaţi;
îl caut, îmi deschid drum cu o sabie ruginită.
Mă visează şi maidanezii scormonind prin gunoaie,
pisica mă visează, urşii,
boturile ascuţite, tăioase, tari, răbdătoare
şi mă chinui zadarnic s-ajung.

Aşa că pun jos greutatea aceasta.
Stau drept, zdrenţuit, descărnat.

Rostesc profeţii.

“Roţi prăbuşite trăgînd după ele sori plumburii,
femei despletite pe cer devorîndu-şi copiii,
sînge, foc şi fum pînă-n coama cailor.

Murim şi noi sub o stea care moare…”

Lasă un răspuns

