Ar trebui să existe un cuvânt

poezii de Elizabeth Bradfield în traducerea lui Octavian Blaga

 

Împotriva singurătăţii/Against Solitude

Renunţă la învelitoare ta de ren, umedă şi zdrenţuită,

şi strecoară-te sub a mea. Amândoi, sunt sigur, am putea

să o încălzim, să ne încălzim. Lasă-mă să te fac să îşi uiţi rănile,

lasă-mă să-ţi mângâi durerile. Nu vorbi. Părul tău a crescut

în marşul nostru, e moale ca al soţiei mele. Ţine-ţi barba

în mătasa cortului, ţine-ţi respiraţia grea – ştiu că nu ne putem

abţine, ştiu, şi chiar sunt bucuros de orice miros în această

nevorbire. Cât să fi trecut de când gura mea

nu a atins altceva decât gheaţă şi pastramă? Pielea ta,

deşi întunecată şi acră, e fermă, delicioasă. Da, umărul tău,

şoldul tău. Nu mi-am imaginat cât de fin ar putea fi şoldul unui bărbat,

cât de curbată carnea mai sus de dosul coapsei – ascultă,

auzi vântul gemând, gheaţa murmurând dezaprobatoare

sub noi pe măsură ce se sparge?

 

Balena polară: Moartea ca spectacol/Right Whale: Death as Spectacle

 

Grămada de pe ţărm: fetidă, tot mai fetidă.

Urmele pneurilor înfipte în nisip în locul de unde tractoarele

au încercat să o smulgă, lanţul în jurul cozii neînsufleţite.

A fost un val permanent de vizitatori, cine

nu ar fi vrut să arunce o privire, cine nu a simţit nevoia

să asiste, să se minuneze, să măsoare cu ochii

balena polară de pe plajă? Totuşi, nu ştiu,

ceva bun venind dinăuntru, ceva plăcut

şi nobil m-a făcut să mă gândesc la bunica mea,

vizitându-mă: aş fi vrut să fie acolo. O, micul zeu

al cinstei sau drăcuşorul intrigilor familiale, care

din ei a vorbit în ziua aceea? Ne-am târât prin vântul nemilos

spre steagurile galbene care împrejmuiau grăsimile

balenei. Biologii s-au căţărat

pe dealul înalt de coaste şi carcase, măsurând,

tăind, săpând după un scop. Eram tânără. Grămada

şi moartea mă fascinau, dar bunica

lăsase deja în urma ei o tonă de mâhnire.

Culorile cadavrului – piele neagră, grăsime albă, carne roşie – sclipeau

umede în lumina acelei toamne târzii. Oasele i se bălăngăneau din falcă,

îngânând vântul, valurile, paşii tropotindu-i pe trup.

Cât de frumos, mi-am zis. Ce noroc. Ce tristeţe.

A fost un spectacol şi totodată negarea spectacolului.

Faţa ei calmă avea o privire blândă şi goală.

Sincer, n-am nici cea mai vagă idee ce gândea.

 


 

Despre magnetismul unor locuri de pe Pământ, ca Provincetown /On the Magnetism of Certain Spots on Earth, Like Provincetown

 

Soţia guvernatorului Bradford, Dorothy, s-a înecat în port… S-ar părea că Dumnezeul infidelilor, pe care ei îl numesc şansă, a avut oareşce legături cu acest misterios talmeş-balmeş. – Timpul şi Oraşul, Mary Heaton Vorse

 

Noiembrie. Dar totuşi lumina sălbatică dădu buzna

între nisip şi cer, necivilizată. O sfâşia

în bucăţi,

desfăcând-o de tot ce o ţinea.

 

Vântul îşi făcu şi el treaba, agitându-se, cuibărind

grăuntele noii lumi în cicatricile ei, netezind locul, frecând –

până când materialul cedă.

 

Accident, deci, nu soartă sau

voinţă a Domnului, a fost căderea ei din aer, dincolo de libertăţile stranii ale luminii.

Ea începuse, vezi, chiar în neplacuta călătorie, chiar în penumbrele

vaporului,

să creadă în şansă.

 

Şansa că acest plaur

a schimbat perspectiva, şansa că soarele, cu câteva clipe în urmă,

a lovit violent dunele şi a venit la ea ca o rugăciune,

ca şi cum toate celelalte rugăciuni ale ei ar fi fost doar nişte mormăieli,

mai degrabă umbre decât lumină.

 

Ar trebui să existe un cuvânt

pentru ceea ce am devenit, gândi ea îmbrăţişată de valuri,

creând un precedent: sa fii primul care vede

că altundeva, oriunde, a meritat să pleci, a meritat să te arunci

ca să aterizezi aici, ca să ajungi măcar să te odihneşti.

Lasă un răspuns

