Şerban C. Andronescu: câteva scrisori

adresate lui OCTAVIAN BLAGA

Şerban C. Andronescu (1924-2004): atitudine naţională în cultură; claritate, rafinament şi eleganţă în gândire, expresie şi comportament. Într-o societate normală, ar fi fost mentorul literar-artistic şi estetic al generaţiei tinere postcomuniste. L-am avut colaborator apropiat la revista “al cincilea anotimp”. Am dezvoltat şi alte proiecte comune, unele neterminate. Pe parcursul a cinci ani, mi-a expediat câteva duzini de scrisori şi am purtat nu puţine discuţii la New York şi Bucureşti. A vorbi despre Şerban C. Andronescu, a-i prelua şi transmite ideile şi idealurile a devenit pentru mine o obligaţie. Noua serie a ZODIILOR… va marca cu fiecare număr personalitatea lui Şerban C. Andronescu. Începem  cu câteva scrisori, alese aleatoriu din corespondenţa personală. (o.b.)

[1]       New York, 14 februarie 1999
Stimate Domnule Blaga,
Scrisoarea Dvs expediată din Oradea la 13 ianuarie a ajuns aici abia ieri, fiind trimisă cu poşta obişnuită şi nu cu avionul. E totuşi o performanţă de rapiditate când mă gândesc că urarea Dvs de Crăciun, expediată din Oradea la mijloc de decembrie, a ajuns aici la început de februarie.
Oricum, bine că a venit, ea aducându-mi o imagine mai exactă despre sejurul Dvs aici. Îmi închipui că la ora actuală forma-lităţile sunt îndeplinite şi că nu aşteptaţi decât plecarea.
Vă rog luaţi cu Dvs numărul meu de telefon, (718) 266-2897, şi telefonaţi-mi când sosiţi. Vreau să vă invit să bem împreună o cupă de şampanie. Avem câteva aran-jamente importante de făcut împreună. (1)
Vă voi da adresele câtorva din colegii mei din Filiala AOŞ cu care să intraţi în contact. Probabil că unii vă vor invita să îi vizitaţi, iar dacă Dl Dumitru Pitt Narciss (2) vă asigură partea financiară, cum scrieţi, de bună seamă că veţi avea mult de călătorit.
Aduceţi cu Dvs mai multe e-xemplare ale frumoasei Dvs reviste (3) pentru a le distribui celor avizaţi. Am trimis articolul Dvs din decembrie colegului Markov (4) care locuieşte în New Jersey. Mi-a răspuns imediat bucuros fiind de primire. Am vorbit la telefon cu colegul Florentin Smarandache (5) din New Mexico care mi-a spus că doreşte să vă vadă. Probabil că vor mai fi şi alţii cu aceeaşi dorinţă. Deci pregătiţi-vă. Aduceţi cu Dvs un număr suficient de exemplare din ANOTIMP.
În aşteptarea unei plăcute întâlniri,
rămân al Dvs.,
Şerban C. Andronescu
P.S. Aţi primit NEWSLETTER #3 şi articolul despre Chadwick? Aţi publicat în Ianuarie ceea ce aveaţi în plan? Nu uitaţi că există posibilitatea să lăsaţi un număr de exemplare din ANOTIMP într-un magazin de aici spre vânzare cu USD 1.00 bucata. Veţi intra astfel şi în orizontul publicului de pe stradă.
În legătură cu cartea mea, ANALOGII ESTETICE, aflu că persoanele care au cerut-o de aici, din USA, scriind pe hârtie cu en-tete-ul universităţii, au primit-o. Poate nu aţi scris pe hârtie cu en-tete-ul revistei şi atunci editura n-a înţeles cine cere cartea. Poate ar fi bine să le mai scrieţi o dată sau să le telefonaţi. (6)

[2]       New York, 29 martie 1999
Stimate Domnule Blaga,
Ieri, duminică, după plecarea soţiei mele, am avut timp să mă uit la două din materialele primite vineri de la Dvs.
Am citit placheta Dlui Miron Blaga (1) şi vă rog să-i transmiteţi impresiile mele cele mai bune pentru felul cum mânuieşte verbul, versul şi ideile poetice. Dl Miron Blaga este evident un poet consacrat, şi încă unul de mare talent.
Am citit şi eseul meu despre Rushdie. Bine tipărit în general, conţine totuşi o greşeală neo-bişnuită în par. II al textului, “nu putem merge la teatru şi striga ‘foc’ în sala plină de telespectatori”. (2) O asemenea greşeală va da apă la moară tuturor duşmanilor, ea nefiind de tipografie ci de atenţie. Numai că cititorul nu are de unde şti că neatenţia aparţine culegătorului. Dacă e vorba de aceeaşi persoană care va culege şi textele încredinţate Dvs la City University of New York (3), rog recomandaţi-i mai multă atenţie. De felul cum apare PROCEEDINGS depinde presti-giul nostru al amândorura, al Dvs ca editor, al meu ca autor.
Trebuind să plec din nou la Washington pentru câteva zile, îmi rezerv plăcerea de a citi celelalte două materiale la întoarcere, probabil săptămâna viitoare.
Sper că aţi ajuns cu bine acasă, la Oradea. Aici, după ce aţi plecat, adică sâmbătă noaptea, a început să plouă şi să fie frig.
Cu cele mai bune gânduri,
Şerban C. Andronescu
[3]        New York, Mar. 6, 2000
Dragul meu prieten Octavian,
Vii mulţumiri pentru magnetizanta plachetă CÂNTECE DE PE URMĂ, vădită şi uimitoare reluare a unora din cele mai ataşante teme din CÂNTECE DIN MORTMÂNT (1) şi lăudabil pristav al unei evoluţii prozodice deosebit de semnificative. Felicitări şi calde urări de noi cuceriri pe diafanele meleaguri ale poeziei de calitate.

În ceea ce priveşte revista: interesantă, atrăgătoare, variată şi, pe alocuri, provocatoare, dar cu erori ce puteau fi evitate, de pildă anunţul despre moartea Prof. Anghel Rugină. (2) Apoi, publicarea pe prima pagină a unei poezii conţinând o cacofonie dezagre-abilă. La caseta despre AOŞ-R: “etonim” în loc de etnonim, “Ster der Ze” în loc de Ster der Zee. Pentru informaţia D-Tale, Alex Bădin şi-a definitivat lucrarea şi a văzut publicată chiar în ajunul decesului. Mai sunt şi altele, dar nici una de gravitatea celei ce anunţi moartea lui Rugină. Am impresia că desfăşori o muncă titanică, singur, fără corector şi fără “cap limpede”. Aşa e? În fond, ar trebui să fii admirat şi premiat pentru tenacitate.

Aş sugera patronilor revistei să facă efortul până la capăt şi să-ţi dea un adjunct. Revista e excelentă, una din rarele reviste patriotice. E păcat ca o astfel de revistă să nu apară în condiţii exemplare, căci altfel se compromite însăşi ideea de patriotism. Cu cele mai bune şi sincere gânduri,

[4]        Bucureşti, 14 iun. 02
Iubite Octavian,
M-am bucurat să văd frumosul şi românescul D-Tale nume la pag. 62 din PROGRAMUL ARA. (1) Am reţinut din PROGRAM ceea ce mă interesează şi l-am trimis în USA spre ştiinţa colegilor.
Dat fiind că ai luat personal parte la Congres, eşti cel mai indicat să scrii în engleză un referat despre ceea ce ai văzut şi constatat. Dacă îl scrii, îl voi publica în PROCEEDINGS 6 la “Miscellanea”. Obiectivitatea şi sinceritatea folosite în scrisoarea către mine vor ajuta pe orga-nizatorii altor Congrese (nu numai ARA) să evite greşelile comise de organizatorii acestui Congres, cele semnalate de D-Ta. Mărimea referatului: maximum o pagină.
Dacă mai este posibil, rog fă o copie de pe primul capitol al ELOGIULUI (2) (cel trimis la New York) şi adaugă la început (de pildă sub titlu) câteva cuvinte din care să rezulte că te referi la ESEURI ANCHETE.
În privinţa prietenului nostru şi al altora, R.Z., (3) nu-ţi face probleme. Problemele şi le crează el singur nu numai faţă de D-Ta, dar şi faţă de colegii lui din Uniunea Scriitorilor. Iată un exemplu care mă priveşte: după ce a răsfoit ESEURI ANCHETE, impresia lui a fost rostită cu glas tare, “ce carte este asta în care nu scrie nimic despre mine?!”.
Mă bucur că ANOTIMP apare din nou şi aş vrea să-ţi trimit un text, dar cum să fac când îmi dai termen “sfârşitul lui iunie”? În schimb, poate publici un capitol din ESEURI ANCHETE, (4) partea a IIIa, şi specifici că ai luat textul de acolo.
Zilele trecute am fost martorul unei infamii. Afişând un zâmbet abia mascat, un coleg de aici (care ştia că public la ANOTIMP) mi-a arătat un articol din ZIARUL DE DUMINICĂ semnat de Alex. Ştefănescu în care e criticată negativ prefaţa Dlui Miron Blaga la placheta CATABASIS a lui N. Brânda. (5) Iată de ce mi-e silă de revistele literare din Bucureşti. CATABASIS este una din cele mai frumoase şi îndrăgite cărţi din biblioteca mea, un volum de bibliofil, şi nu uit că o posed datorită D-Tale. Dacă Brânda ar fi scris porcării gen Liviu Antonesei, Ianuş sau Gălăţanu, Ştefănescu ar fi exultat; dar textul lui Brânda, inspirat şi axat pe valori poetice perene, nu-i place.
Cu cele mai bune gânduri,
Şerban C. Andronescu

[5]        Bucureşti, 18 iun. 01
Dragul meu Octavian,
prieten de neînlocuit,
Sunt profund îndurerat de cele ce-mi scrii, că te retragi din activitate. (1) Poate însă că hotărîrea va mai fi amendată. Sunt convins că durerea nu este numai a mea. Oricum, rămâi de neuitat prin atitudinea demnă şi curajoasă prin care ai demascat public unele secături literare.
Sper să te văd în curând   ŞCA
P.S. Dacă ajungem la întrebări (2), rog trimite-mi-le în scris cu o zi – două înainte.

[1] 1 Despre aceste “aranjamente” voi vorbi pe larg cu alta ocazie. Printre altele, Şerban C. Andronescu poseda o arhivă importantă despre emigraţia românească în SUA, din primii ani de după al doilea război mondial până în prezent, iar umila mea persoană s-a arătat dispusă să o studieze.
2 Dumitru Pitt Narciss, român emigrat în SUA în anii ’80, care ne-a finanţat mai multe călătorii în SUA. În România, poetul Dumitru Nicu Piţ, autor a volumului NARCIS (Bucureşti: Litera, 1981).
3 Revista “al cincilea anotimp” (1997-2003), al cărei redactor responsabil am fost.
4 Demetrius Dvoichencko Markov, membru al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România – filiala americană.
5 Florentin Smarandache, profesor de matematică la University of New Mexico (SUA).
6 Andronescu, Şerban. ANALOGII ESTETICE. Bucureşti: România de Mâine, 1998, 342 p.
[2] 1 Blaga, Miron. …VECHI, ANTICE ŞI DE DEMULT. Oradea: Anotimp, 1997.
2 Corect: “spectatori”. În “al cincilea anotimp”, nr. 2/1999, p. 16.
3 Textele încredinţate mie la New York erau lucrările AOŞ-R filiala americană, reunite în volumul PROCEEDINGS 2, apărut la Oradea.
[3] 1 CÂNTECE DIN MORTMÂNT (Oradea: -, 1999) şi CÂNTECE DE PE URMĂ (Oradea: Abaddaba, 2000) sunt două volume de versuri semnate de Octavian Blaga.
2 “al cincilea anotimp”, nr. 9/2000, p.2 . În presa centrală se anunţase moartea lui Anghel Rugină chiar în ziua predării la tipar a publicaţiei. Am notat şi noi, cu tristeţe, această veste, care s-a dovedit a fi falsă a doua zi. Spre bucuria tuturor, Anghel Rugină era în viaţă.
[4] 1Am participat la Congresul ARA (Academia Româno-Americană) din 2001, ţinut la Oradea, cu o lucrare de etnoestetică.
2 Şerban C. Andronescu face referire la o cărtică a mea, intitulată ELOGIUL NEAMULUI ROMÂNESC, editată într-un tiraj insignifiant, în regie proprie.
3 R.[omulus] Z.[aharia], prozator, colaborator, de asemenea al publicaţiei “al cincilea anotimp”, autor al unor romane de excepţie, a mai multor cărţi de reportaje, dar şi a unui volum de povestiri de inegalabilă savoare despre viaţa emigrantului român în America: EPIHIA ÎN STIL VALAH. Multe din povestirile care formează acest volum au apărut în prealabil în publicaţia “al cincilea anotimp”. Deşi, iniţial, scriitorul ne dăduse acordul în a publica orice dorim din volum până la incerta apariţie a acestuia, s-a răzgândit, după o vreme, pe motive care ne-au rămas de neînţeles.
4 Andronescu, Şerban. ESEURI ANCHETE. Bucureşti : Biblioteca Bucureştilor, 2001, 692 p.
5 Brânda, Nicolae. CATABASIS. Scrisori către euridice. Oradea: Adsumus, 2001.
[5] 1Îl anunţam, într-o scrisoare, pe Profesor că revista pe care o editam îşi frânsese o aripă. Era vorba, desigur, despre bani: societatea editoare nu îşi mai dorea să arunce câteva milioane de lei pe o intreprindere culturală. La această “retragere din activitate” face referire Şerban C. Andronescu.
2 Îi propusesem Profesorului să intrăm într-un dialog menit să se transforme într-o carte de convorbiri cu domnia-sa. Cartea nu s-a finalizat datorită morţii Profesorului. Răspunsurile pe care a apucat să le dea întrebărilor mele nu au văzut până acum lumina tiparului.

Lasă un răspuns

